Afgelopen meivakantie hebben we voor de allereerste keer in ons leven een auto gehuurd voor een vakantieweekje Nice. We hadden een all-inclusive pakket bij Dollar-Thrifty (dochter van Hertz) geboekt via Sunny Cars, dus konden zorgeloos met vakantie. We kwamen s morgensvroeg aan in Nice, gaan naar de Hertzbalie die ook Dollar Thrifty afhandelde, hadden weinig mensen voor ons dus het ging allemaal vlot. We hadden een creditcard met de goede limiet, de medewerkster keek op haar scherm en constateerde terecht u bent voor alles verzekerd, en we kregen een klein reçutje ter parafering en ondertekening. In de veronderstelling dat dit voor onze borg was al het andere was toch al betaald? tekenden we. Na een week zonder problemen de auto ingeleverd; krijgen we na een paar dagen een afschrijving van 279 euro??? Dit aangekaart bij Sunny cars die dit voor ons ging onderzoeken, blijken we te hebben getekend voor 3 extra verzekeringen van 279 euro! (De autohuur inclusief verzekeringen bij Sunny Cars was notabene 235 euro!) Terwijl er met ons met geen woord is gesproken over extra verzekeringen afsluiten, wat we natuurlijk ook nooit gedaan zouden hebben met ons all-in pakket. En je zou toch denken dat je dit in een duidelijk contract voorgelegd krijgt, en dat er wordt uitgelegd waarvoor je tekent. Niet op een klein reçutje en in het Frans!
Sunnycars heeft het bij Dollar Thrifty aangekaart, maar omdat we getekend hadden kon Sunny Cars niets meer voor ons betekenen. We kregen wel een tegoedbon van 70 euro voor bij een volgende huur......
Uiteraard hebben we hierna 2 x een uitgebreide klachtenbrief gestuurd naar Dollar Thrifty (Hertz), en u voelt hem al aankomen; We kregen nul op rekest. Er wordt helemaal niet ingegaan op onze argumenten maar er wordt doodleuk gezegd: Bij aanvang van de huur is u de mogelijkheid geboden extra verzekeringen te accepteren. U heeft voor deze mogelijkheden getekend aan de balie. Op grond van deze gegevens is de rekening correct en zien wij geen aanleiding om tot terugbetaling over te gaan. Bedankt voor uw begrip.De mogelijkheid extra verzekeringen af te sluiten is ons echter absoluut nóóit geboden; zou je beeldmateriaal van de transactie kunnen terugzien zou je zonder geluid kunnen constateren dat er geen gesprek heeft plaatsvonden. Ik heb uiteraard geleerd een volgende keer als ik een auto huur van alles wat ik moet tekenen na te vragen wat het precies is, maar feit blijft dat Hertz, een marktleider in autoverhuur, zijn eigen klanten op deze manier nog een extra poot uitdraait!!
Sterke punten
Als het goed gaat:
goedkoop,
all-inclusive,
duidelijk proces
Zwakke punten
Als het fout gaat (zoals nu):
iedereen geeft niet thuis bij een klacht,
medewerkers zijn niet empathisch en handelen alleen volgens de regel,
voorlichting aan de balie is slecht,
zelfs een teruggave van een deel van het onterecht geïncasseerde bedrag wordt niet in overweging genomen,
etc